Adat Budaya Batak Ulaon Marpasu-pasu Pesta Unjuk manang Adat Na Gok (Pernikahan dalam Adat Penuh),
Pernikahan adalah salah satu peristiwa penting walaupun tidak menjadi suatu seharusan bagi setiap individu. Pernikahan bagi masyarakat yang berbudaya tidak hanya sekedar meneruskan naluri para leluhur secara terus-menerus untuk membentuk suatu keluarga dalam ikatan resmi antara laki-laki dan perempuan, tetapi juga memiliki arti yang sangat luas bagi kepentingan manusia itu sendiri serta lingkungannya. Upacara pernikahan memiliki ragam dan variasi antar bangsa, suku satu dengan yang lain dalam suatu bangsa, agama, budaya, maupun kelas sosial. Namun, pengesahan secara hukum suatu pernikahan hanya akan terjadi ketika dokumen tertulis yang mencatat pernikahan ditandatangani. Undang-undang pernikahan Indonesia tahun 1974 menyebutkan bahwa pernikahan adalah ikatan lahir dan batin seorang laki-laki dan perempuan sebagai suami istri dengan tujuan membentuk keluarga dan rumah tangga yang berbahagia dan kekal berdasarkan Ketuhanan Yang Maha Esa. Adat dan upacara pernikahan pada dasarnya akan tetap ada dalam masyarakat berbudaya, walau dalam batas ruang dan waku akan senantiasa mengalami perubahan. Akan tetapi, perubahan tersebut akan selalu menjadi unsur budaya yang dihayati terus-menerus, karena adat dan upacara pernikahan mengatur dan mengukuhkan suatu bentuk hubungan antar manusia yang berlainan jenis dalam masyarakat. Pernikahan Adat memiliki tata cara yang telah ada dan disepakati dalam masyarakat. Tata cara yang telah disepakati tentu memiliki makna dan nilai-nilai tertentu sesuai dengan kebiasaan yang berlaku dalam masyarakat tersebut.
Dalam pesta perkawinan Adat Batak dikenal dengan perkawinan Ulaon Adat Na Gok, yang maknanya seluruh proses/tahapan ritual adat perkawinan dilaksanakan secara menyeluruh tanpa satu tahap atau prosespun yang terlewatkan, mulai dari lamaran sampai secara simbolik penganten dipastikan sebagai suami istri sudah bersama dalam satu rumah tangga di rumah keluarga pengaten pria dan telah memenuhi segala persyaratan kewajiban adat.
1. Suatu acara perayaan yang bersifat sukacita atas pernikahan adat putra dan putri. Ciri pesta sukacita ialah berbagi jambar.
2. Jambar yang dibagi-bagikan untuk kerabat parboru adalah jambar juhut (daging) dan jambar uang (tuhor ni boru)
3. Jambar yang dibagi-bagikan bagi kerabat paranak adalah ikan mas, dan ulos.
Adapun proses perkawinan adat Batak pesta unjuk sebagai berikut: 1. Patua Hata dohot Parhusipon
Tahap pertama yang masuk urusan adat ialah patua hata arti harfianya “mematangkan pembicaraan”, yaitu meningkatkan hubungan di antara sipemuda dan sipemudi menjadi urusan serius diantara orang tua masing-masing. Marhusip sekarang ini artinya perundingan secara tidak resmi diantara pihak parboru dan paranak mengenai besarnya mahar (sinamot).
(Di Toba Holbung/Laguboti ndang adong ulaon parhusipon)
Molo di Jakarta dohot luat na asing nunga diulahon na patua hata dohot parhusipon andorang so marhata sinamot manang marhusip-husip na gogo.
Dung adong panghataion masiolo-oloan di sada doli-doli (anak baoa) dohot sada namarbaju (anak boru) naeng marrumah tangga, ganup ma nasida nadua paboahon tu natorasna be. Tu domu-domu on dipaboa parboru dohot paranak angka pangidoan nasida. Dung cocok pangidoanni suhut pihak na dua, langsung ma muse angka suhut manghatai, dibuhul ma tingki / ari marhata sinamot dohot pesta unjukna. Domu-domu (perantara) sian paranak do parjolo manghatai dohot domu-domu sian parboru niutus ni suhut na dua pihak.
Utusan ni natoras sian paranak laho ma mandapothon natoras ni anak boru (parboru) patandahon diri huhut manghatahon maksud nasida na naeng ro patua hata / marhusip.
Di ulaon patua hata (marhusip), paranak dohot parboru ndang manggora/ dang manggokhon hula-hulana (molo di Jabadetabek).
Parboru dohot paranak manggora/manggongkhon :
Dongan tubu
Boru/bere
Dongan sahuta
Ulaon patua hata (parhusipon) dipatupa di huta ni parboru. Paranak mamboan sipanganon dohot namargoarna, parboru paradehon dengkena.
Andorang so marsipanganon, dipasahat paranak ma tudutudu ni sipanganon tu parboru, laos songon i do nang parboru pasahathon dengkena tu paranak.
Alai sipata dang pintor dijalo parboru tudu-tudu ni sipanganon i jala dengke na pe ndang pintor dipasahat tu paranak.
Alana mabiar do parboru atik adong panghataion na so satolop (ndang akur) hape nunga marsileanan tudu-tudu ni sipanganon.
Na mamilang tangiang marsipanganon somalna sian paranak do. Dung sidung marsipanganon parboru manunghun partording ni tudutudu ni sipanganon i. Paranak mangalusi: “Surung-surung ni hamu hula-hulanami do i”.
Jadi dibuat parboru ma sian tonga-tonga asa dibagi nasida. Alai anggo dengke i jambar ni paranak do jala tong ma dibuat paranak sian tonga ni loloan.
Dung i muse, RAJA HATA ni parboru manungkhun lapatan manang hata ni sipanganon i. Paranak pe mangalusi ma, laos dipaboa: “Naung adong panghation ni naposo jala nunga masitiopan hata anak nami dohot boru ni raja i hula-hula nami, songon i ma mangihuthon boa-boa ni anak nami.”
Pihak parboru pe disunghkun ma boruna manang na toho do hata ni paranak i. Molo dung tingkos naung adong dinasida hata na masioloan (masitiopan hata) dijalo ma hata ni paranak i, on ma nanidokna patua hata (ai nunga sahat hata tu natuatua). Dung i laos dipangido paranak ma asa diuduti sahat tu parhusipon (mangarangrangi).
Parboru pe somal na tong do satolop tu pangidoan ni paranak i. Goar na do parhusipon, molo panghatahonna tong do gogo (tangkas) jala sude do tutur na ro i umbegesa (marhusip-husip na gogo).
Jadi dihusipi (dirangrangi) ma di si:
Pangulaon ni pesta (dialap manang ditaruhon jual)
Godang ni sinamot
Todoan suhi ni ampang na opat
Godang ni ulos
Tintin marangkup
Ari/tanggal partumpolon
Inganan/Gareja partumpolon
Ari/tanggal Pamasumasuon
Inganan/Gareja pamasumasuon
Alaman/Gedung pesta unjuk
Godang ni undangan:
Parboru
Paranak
Dung sidung sude dihatai jala diundukhon na dua suhut, mangalehon hata pasupasu ma parboru tu paranak, tar songon on ma parjojorna:
Mandok hata boru/bere
Mandok hata dongan sahuta
Mandok hata dongan tubu
Mandok hata (manggohi) hasuhuton bolon
Sidung on sude diulahon, dipasahat ma tu suhut paranak asa diampu, songon on ma parjojorna:
Mangampu dongan sahuta
Mangampu boru/bere
Mangampu dongan tubu
Mangampu (manggohi) hasuhuton bolon
Dung sidung on sude, dipasahat RAJA HATA ni suhut paranak ma acara tu parboru jala diujungi parboru ma dohot ende/tangiang.
Catatan: Hasil ni panghataion naung ditolopi di parhusipon dipangke ma i gabe acuan tu ulaon na marhata sinamot. Biasa dung sae parhusipon masing-masing paranak melanjut acara tonggoraja suang songoni parboru mambaen acara sendiri na digoaran ria raja, molo adong pangarapotan si songonon dipersiapan ma margoar na nigoaran Jambar Ni Adopan, lapatan na sude nampunasa diangka na mardongan tubu dohot dongan sahuta.
2. Pangulaon di Pesta Unjuk
a. Ditaruhon jual (Di alaman di Paranak)
Yang dimaksud dengan Taruhon Jual pada intinya adalah Keluarga Besar Penganten Pria secara penuh mengurus dan bertanggung jawab proses acara pernikahan adat dimaksud dari awal hingga akhir dengan dibantu pihak pengaten perempuan dan teman sekampung keluarga penganten pria. Dalam hal ini penganten pria memberikan mahar (sinamot) secukupnya kepada keluarga penganten perempuan sedang sebagian besar biaya pesta ditanggung pihak penganten prianya (keluarga pria sebagai tuan rumah)
Najolo pangoli dohot pandongani do na laho tu huta ni parboru mangalap jual asa rap borhat tu gareja. Rap udur ma borhat tu gareja pengantin, pandongani dohot sude uduran ni parboru.
Ia natoras ni pengantin baoa dohot angka uduranna paintehon do di gareja. Jadi natoras ni pengantin boru dohot natoras ni pengantin baoa songon i nang angka uduranna pajumpang di gareja do. Di son ndang adong sibuha-buhai. Dung sidung pamasu-masuon di gareja, rap udur ma tu huta ni paranak laho mangalehon dohot manjalo adat na gok. Molo ulaon sadari do, laos dipatupa ma disi jual sian paranak dohot jual sian parboru (jual ni parmebaton)
Di tingki saonari on ulaon unjuk ditaruhon jual manang dialap jual nunga jolo diulahon marsibuha-buhai jala rap borhat ma sian jabu ni parboru tu gareja, ala di tingki ulaon adat di gedung hasuhutan bolon nadua sibuk do mandapothon/manosoi angka tondongna be gabe dang adong be tingki marsipanganon.
Jadi di tingki marsibuhabuhai nama kesempatan ni hasuhuton bolon nadua marsipanganon.
b. Dialap jual (Di alaman di Parboru)
Yang dimaksud dengan Dialap Jual pada intinya adalah Keluarga Besar Penganten Wanita secara penuh mengurus dan bertanggung jawab proses acara pernikahan adat dimaksud dari awal hingga akhir dengan dibantu pihak penganten pria dan teman sekampung keluarga penganten wanita. Dalam hal ini penganten pria memberikan mahar (sinamot) secukupnya kepada keluarga penganten perempuan dan ditambah dengan kesediaan keluarga pria memberikan bantuan dana atau biaya yang diperlukan dalam pesta tersebut yang secara teknis menjadi tanggunga jawab keluarga penganten perempuan, jika dua jenis pemberian uang ini dijadikan satu disebut sitombol (keluaga perempuan sebagai tuan rumah).
Paranak nang pangoli songon i nang uduranna mamboan sipanganon dohot namargoarna laho pasahatonna tu hula-hulana.
Parboru paradehon dengkena na laho pasahatonna tu pamoruonna. Dung sidung paranak pasahathon tudu-tudu ni sipanganon tu hula-hulana jala parboru pasahathon dengkena tu pamoruon na diuduti ma tu na marsipanganon. Na mamilang tangiang marsipanganon biasana sian paranak do.
Na mangujungi dohot tangiang laho borhat tu gareja sian hulahula ma, ulaon on ma nanidokna marsibuha-buhai. Dung sidung pamasu-masuon di gareja, rap udur ma tu huta ni parboru laho mangalehon dohot manjalo adat na gok.
Molo ulaon sadari do, dipatupa ma disi jual sian paranak dohot jual sian parboru na laho pangkeonna di ulaon maningkir tangga dohot paulak une.
Songon i ma ruhut-ruhut ni pesta unjuk di halak Batak Toba.
إرسال تعليق
Silahkan berkomentar dengan sopan. Trimakasi